2013.05.11

Jaha då har man besökt Riga också. Måste säga att den staden förvånad mig. Jag hade föreställt mig nedgånget, trashigt och riktigt lame- men staden visade sig från sin bästa sida och var riktigt fin!
 
Men denna resa har innehållit så mycket man bara kan vara med om under 40 timmar tror jag. Till att börja med ( för Johanna ska få ett riktigt utlägg) så var det en helt annan båt än det var tänkt från början. Denna var inköpt 4 dagar tidigare och gjorde sin andra resa till riga någonsin ( hallelujah ). Dessutom är båten köpt av viking Line och vi åkte med Silja. Vad har de då gjort? de har målat över mariehamn och skrivit riga bara. Kan tillägga att drinkpinnarna fortfarande har loggan viking line på. LAME
 
Anyways, många av drinkarna som fanns på drinklistan var SLUT redan innan de ens börjat säljas... hm.. hur går det ihop? Vi åt frukostbuffe och underbart gott MEN tog slut på tallrikar så personalen sprang runt som yra höns och nästan ryckte tallrikarna ur händerna på oss innan man ätit klart ( glasen sket dom i ska tilläggas så det stod glas överallt.)
 
Moster och jag hade längtat efter Mojito, som alltid, men ikke. den fanns på listan men var  " för svår att göra " enligt personalen..eeeh?... 
 
Väl i Riga hade vi beställt sighteeing med buss som skule ta oss runt i staden. Såg fram emot detta för tycker det är enormt intressant med städers historia...eller ja städer över lag:) Kommer av terminalen, står där en hurtig kvinna, great tänker vi- dtta blir skoj. Bara det att vi var 10 personer - och endast 4 platser kvr på bussen. Happ.. bredvid henne står det en ginger- halvblond nisse som det syns på långt håll att han är sjukt nervös. Säger på knacklig svenska " ja går bra, vi kår till tenna bussen istellet" jaha tänker vi, det är nog chaufföreen bara, så kommer guiden sen. Nehe, nissen ÄR vår guide. å det kunde inte bli mer än katastrof. Förutom att han höll på att äta upp micken, läsa innantill på pappret och säga och både i början, mitten och slutet av varje mening, samtidigt som han sa åt oss att titta höger när han pratade om vänster, som egentligen var rakt fram ( och lite och däremellan, eller för att citera, " ogkh ".) värdelöst, inte en kotte hörde va han sa så vi på bussen tog vår egna lilla sighteeing å kikade så gott vi kunde på olika områdena vi passerade. efter ca 1 timmes lidande var det stadsvandring med samma nisse. inte en chans sa vi å drog på vår egna lilla upptäcktsfärd. Vi hann med en mojito  ( mig och moster, öl till de andra ) i solen, lite lunch å mer öl på ett mysigt ställe, jobbet hann ringa å söka mig så ska in å köra ett 11 timmars pass imorgon, kika på en kyrka å andra mysiga byggnader för att sedan knata vidare mot båten. Tog en power nap å fixa iordning för att äta Buffeén kl 20.30 och den var STOR tumme upp, bästa jag ätit i kryssningsväg, så det vägde upp hela kryssningen. Sedan satt vi vid underhållningen resten av kvällen och skrattade åt praktufon som gjorde bort sig. Låt mig presenbtera " gummigubben" "shejken " "pepparkakskvinnan " även kallad " banan-raggar-kvinnan " och " mannen  som inte borde druckit sista drinken och gjorde bort sig på dansgolvet " folket.  Jaha man får vara med om mycket. Lyckades lura till mig en mojito i baren också gratis. schysst sa jag och tog drinken och gick;)
 
 
Så ja.. dessa 40 timmar har varit enormt intressanta men efter allt är vi ändå rätt nöjda, och det tror jag födelsedagsbarnet är också !
 
xoxoo

Kommentera här: